Jak prowadzić warsztat samochodowy

Jak prowadzić warsztat samochodowy

Prowadzenie dobrego warsztatu samochodowego, nie należy do rzeczy łatwych. Nie jest to jednocześnie coś naprawdę najtrudniejszego na świecie. Naprawdę można prowadzić prężnie rozwijający się interes związany z naprawą samochodów. Dodatkowo interes taki nie dość, że zarabia sam na siebie, to jeszcze zarabia na nas niemałe pieniądze, i w zasadzie o to w tym wszystkim chodzi. Należy zabrać się do tego w odpowiedni sposób. Każda osoba, która prowadzi warsztat samochodowy, potwierdzi, że trzeba przestrzegać kilku reguł oraz zaleceń.

Dobra baza narzędziowa

Jak prowadzić warsztat samochodowyDobra baza narzędziowa to podstawa w każdym warsztacie samochodowym. Kiedy mówimy o dobrej bazie narzędziowej, to przede wszystkim mamy tutaj na myśli to, że żaden warsztat oraz mechanik samochodowy, nie powinien oszczędzać na narzędziach, czyli, innymi słowy, nie powinniśmy kupować narzędzi z niskiej albo ze średniej półki. W dobrym warsztacie narzędzia będą właściwie cały czas w użyciu, więc jeśli nie będą dobrej jakości, to po prostu będą szybko się zużywać. Zdecydowanie taniej jest kupić porządny zestaw kluczy, niż wymieniać go co pół roku, ponieważ stal, z której klucze zostały wykonane, zaczyna się odkształcać. Z używaniem takich kluczy mogą również pojawiać się problemy, związane z pracą mechanika samochodowego. Na przykład mogą nie być wystarczająco dobrze dopasowane klucze do „łbów” śrub, co może powodować ich odrywanie się lub ścieranie. Skutkiem tego jest po prostu wydłużenie się czasu, który musimy poświęcić na naprawienie usterki w samochodzie klienta.

Jeżeli chodzi o dobre narzędzia, to tak naprawdę potrzebujemy dobrych narzędzi do każdego rodzaju pracy. Niezależnie czy to będzie wymiana oleju, czy wymiana amortyzatorów, czy remont silnika. Wszystkie te czynności należy wykonywać sprawdzonymi narzędziami. Powinniśmy również nie ograniczać się do zakupienia dobrych kluczy, ponieważ w zasadzie obejmuje to wszystkie możliwe przyrządy, jakich będziemy używać na terenie warsztatu samochodowego. Dotyczy to zatem na przykład grzechotek, kluczy pneumatycznych, kluczy imbusowych, śrubokrętów (wkrętaków) oraz całej mocy różnych narzędzi, czasami niestandardowych narzędzi, które są dedykowane tylko i wyłącznie do konkretnych marek pojazdów. Rzeczy te muszą być po prostu solidne i trwałe. Jeżeli byśmy policzyli wszystkie narzędzia, jakich potrzebujemy w naszym warsztacie, to sumując wartości wszystkich tych narzędzi, wyjdzie nam naprawdę zawrotna kwota, jest to jednak dużo taniej, niż cykliczna wymiana wszystkich narzędzi, ale będących tańszymi odpowiednikami.

Pewni i stali pracownicy

Kiedy prowadzimy dobry warsztat samochodowy i jesteśmy ukierunkowani cały czas na ciągły rozwój tego warsztatu, to prędzej czy później, dojdzie do takiej sytuacji, kiedy to przestaniemy samodzielnie naprawiać samochody, a nasza praca zostanie ukierunkowana raczej na zarządzanie pracownikami oraz delegowanie ich do odpowiednich zadań. Dla wielu osób jest to bariera (głównie mentalna), nie do przeskoczenia. Niestety jest to jeden z głównych czynników, który powoduje, że spora część warsztatów samochodowych nie rozwija się tak szybko, jakby mogłoby się rozwijać. Zasada jest prosta. Powinniśmy mieć zaufanych pracowników, którzy znają się na swojej robocie i którym można zaufać.

Nie stój w miejscu

Mechanika pojazdowa jest to dziedzina przemysłu oraz techniki, która cały czas ewoluuje oraz się zmienia. Obecnie widać to bardzo jaskrawie, ponieważ wchodzimy w etap rewolucji energetycznej, związanej z motoryzacją. Tak naprawdę, odkąd pojawiły się pojazdy spalinowe, to cały czas są unowocześniane oraz modyfikowane. Z tego też powodu musimy cały czas uaktualniać swoją wiedzę i podnosić swoje kwalifikacje. To, że potrafiliśmy naprawiać samochody w latach 90, wcale nie oznacza, że poradzimy sobie z silnikiem, który był wyprodukowany w roku 2010. Wynika to w dużej mierze z usprawnień silnika, które są implementowane w celu poprawy jego sprawności oraz poprawy parametrów spalania. Obecnie jednak największym wyzwaniem jest chyba transformacja energetyczna i można spokojnie założyć, że osoby, które nie będą na nią gotowe, najprawdopodobniej na rynku warsztatów samochodowych nie przetrwają.

Warto jest zastanowić się nieco nad poruszonym wątkiem, coraz większego uczestnictwa samochodów z napędem hybrydowym oraz elektrycznym w ogólnej ilości poruszających się po naszych drogach samochodów. Obecnie ilość ta nie jest zbyt duża, ale systematycznie rośnie. Co więcej, nawet polski rząd ostatnimi czasy, skłania się ku temu, że faktycznie w naszym kraju potrzebna jest tego rodzaju transformacja. Jest to tak naprawdę ostatni dzwonek do tego, aby przemyśleć strategię rozwoju, w celu sprawienia, aby warsztat był w stanie naprawiać nowe rodzaje pojazdów. Prawdopodobnie tacy klienci pojawią się wcześniej, niż się spodziewamy, chociażby dlatego, że używane auta elektryczne i hybrydowe, już zaczęły się pojawiać na polskim rynku. Jest to też dobra okazja do tego, aby zetknąć się z nimi po raz pierwszy, w warsztacie samochodowym.